RK NADA

Maksimalna potrošnja kisika

Ragbi Klub Nada, prije 89 dana

Maksimalna potrošnja kisika

VO2 max (maximal oxygen consumption). Saznajte svoju maksimalnu potrošnju kisika na osnovu godina i broja otkucaja srca u mirovanju.

VO2 max (maximal oxygen uptake) ili maksimalna potrošnja kisika je faktor koji može odrediti kapacitet atletičara da izvodi kontinuirane vježbe i povezan je sa aerobnom izdržljivošću. VO2 max se odnosi na maksimalnu količinu kisika koju pojedinac može iskoristiti za vrijeme intezivne vježbe ili maksimalnog napora. Mjeri se kao "mililitri kisika u minuti po kilogramu tjelesne težine", a ovaj način mjerenja se generalno smatra najboljim pokazateljem kardiovaskularne kondicije i aerobne izdržljivosti sportaša.

Teoretski, što više kisika možete koristiti za vrijeme napornog vježbanja, više ATP (energija) možete proizvesti. Kod elitnih sportaša izražena je visoka vrijednost maksimalne potrošnje kisika. Uz pravilan trening sportaši su u mogućnosti značajno povećati svoj anaerobni prag i vježbati duže uz visok intenzitet.

Kako možemo izmjeriti VO2 max?

Kako bismo dobili točnu vrijednost maksimalne potrošnje kisika najbolje bi bilo to učiniti na pokretnoj traci ili biciklu uz određene protokole pod strogim nadzorom sportskog liječnika. Ovi protokoli uključuju specifično povećanje brzine i intenziteta vježbanja kao i sakupljanje i mjerenje volumena i koncentracije kisika udahnutog i izdahnutog zraka. Na ovaj način možemo saznati koliko kisika sportaš koristi.

U odnosu s intenzitetom vježbanja potrošnja kisika sportaša raste linearno, ali samo do jedne točke. Čak i ako se intenzitet vježbe povećava doći ćemo do točke gdje je potrošnja kisika ograničena, a ona se zove VO2 max. To je bolna točka u VO2 max ispitivanju u kojem sportaš prelazi iz aerobnog metabolizma u anaerobni metabolizam.

Testiranje obično traje između 10 i 15 minuta, a od sportaša se zahtjeva da bude potpuno odmoran i motiviran kako bi dovoljno dugo izdržao bol za pronalazak točne maksimalne potrošnje kisika. VO2 max također možemo procijeniti uz pomoć nekoliko drugih protokola koji su dostupni većini populacije tako da nam i oni mogu dobro poslužiti. Nije točno kao izravno testiranje, ali nama "običnim" sportašima će itekako poslužiti.

Možemo li izmijeniti VO2 max?

Istraživanja su pokazala da iako maksimalna potrošnja kisika ima genetsku komponentu može se povećati uz pravilan trening. Dvije metode za povećanje VO2 max-a uključuju povećanje volumena treninga i intenziteta. Daljnja istraživanja su također pokazala da fizički nespremna osoba može bez problema povećati svoj VO2 max kvalitetnim vježbanjem. Najviše pomaka mogu očekivati početnici čija se maksimalna potrošnja kisika može povećati i do 20%. Sve je ovo izvedivo, ali samo uz kvalitetan i pod nadzorom trening. Fizički spremniji atletičari će malo teže povećati svoj trenutni prag jer im to jednostavno ne dozvoljava njihov genetski potencijal.

Osim genetskih faktora, ostale tri komponente imaju velik utjecaj na maksimalnu potrošnju kisika:

V02 max i bolji sportski rezultati

Većini sportaša je VO2 max preko 60ml/kg/min. Ovaj broj sam po sebi nije garancija da će netko biti elitni sportaš. Visoka maksimalna potrošnja kisika može ukazati na potencijal sportaša vezan za njegovu izvrsnu aerobnu izdržljivost, a zajedno sa ostalim čimbenicima mogu odrediti pobjednika u određenoj situaciji.

Neki od čimbenika koji mogu nadograditi sportaša su:

Jednadžba za izračun V02 max

Maksimalnu potrošnju kisika možemo saznati uz pomoć nekoliko jednadžbi, a mi smo se za sada odlučili za onu najjednostavniju, jednadžba na temelju otkucaja srca u mirovanju:

VO2 max = 15.3 x (MHR/RHR)

MHR (Maximum Heart Rate) - maksimalna frekvencija srca

RHR (Resting Heart Rate) - otkucaji srca u mirovanju

Tvoja reakcija?

Komentiraj

* Obavezno polje
Komentar će biti objavljen nakon što ga odobri administrator.

Sponzori

Newsletter

Najnovije vijesti iz ragbija ravno u tvoj inbox!
Zrinsko-Frankopanska 17
21000 Split, Hrvatska
Telefon: 385 21 332 957
Fax: 385 21 344 817
© 2020 nada-rugby.hr